Aminokyseliny BCAA - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 5

Aminokyseliny BCAA

9.11.2009 15:16

Představme si podrobněji sportovci nečastěji používané aminokyseliny BCAA, co jsou větvené aminokyseliny (z anglického názvu Branch Chained Amino Acids). Jedná se o skupinu 3 aminokyselin – leucin, izoleucin, valin, které jsou esenciální, tzn.  že si je tělo nedokáže samo vytvořit, ale musí je přijímat potravou. Jelikož ve svalech tvoří leucin, izoleucin a valin až jednu třetinu všech bílkovin, jsou tyto aminokyseliny pro aktivní svalovou hmotu nejdůležitější. Pro sportovce je nesmírně důležité, že BCAA slouží jako palivo, podílejí se na výstavbě a ochraně svalů, stimulují odbourávání tuku a jsou velmi užitečné pro regeneraci organismu po namáhavém a intenzivním tréninku. V důsledku fyzické zátěže přichází tělo o zásoby svého hlavního energetického paliva glykogenu a v mezičase, než je připraveno na spalování tuků, využívá jako palivo aminokyseliny ze svých svalů. V závislosti na intenzitě a druhu cvičení dojde k různému vyčerpání svalových aminokyselin, obzvláště BCAA. Tento proces se nazývá svalový katabolismus. Toto je jeden z důvodů, proč je vhodné BCAA doplňovat před začátkem cvičení. Tělu se tak nabídne kvalitní zdroj BCAA, aniž by muselo sáhnout do vlastních zásob. Mnoha vědeckými studiemi bylo dokázáno, že BCAA působí jako přirozená ochrana před řadou nežádoucích jevů, jako je zvyšování hladiny amoniaku a katabolického hormonu kortizolu. Možnost ochrany svalů oceníte i při redukci nadváhy, kde je pokles tukových zásob doprovázen bohužel i úbytkem svalové hmoty. Vlivem příjmu BCAA se v těle uvolňuje i růstový hormon. Účinky tohoto hormonu pociťují všichni muži i ženy, vrcholoví i amatérští sportovci, neboť růstový hormon v dětství a mládí přispívá k růstu, v dospělosti pak k omlazování tkáně, výstavbě svalů a rychlé regeneraci. Množství uvolněného růstového hormonu se zvyšuje i příjmem glutaminu. Vysokou schopnost regenerace oceňují sportovci zvláště druhý den po tréninku nebo závodě, kdy nepociťují bolestivost zatěžovaných partií a mají dostatek sil pro další výkon. Pokud to tedy se sportem myslíte vážně, neměly by kvalitní BCAA ve Vašem jídelníčku chybět. A jak rozeznáte rozdíl mezi BCAA dostupnými na trhu? Jednoduše. Sledujte nejenom celkový obsah BCAA, ale i poměr jednotlivě zastoupených aminokyselin. Na základě biochemických výzkumů z posledních dvou let bylo zjištěno, že k dosažení maximální účinnosti BCAA je vhodné, aby poměr jednotlivých složek měl tzv. ideální poměr 2:1:1., tzn. 2 díly leucinu, 1 díl izoleucinu a 1 díl valinu.
Pokud je poměr odlišný, účinnost BCAA klesá. Efektivitu využití BCAA v těle dále výrazně zvyšuje glutamin a vitamin B6. Dosáhnout ideálního poměru je jednoduché pouze v kapslových nebo práškových formách. V tekutých formách BCAA, které mají sice oproti práškové formě lepší vstřebatelnost, je dosažení správného poměru vzhledem k nestabilitě BCAA ve vodním prostředí velmi obtížné. Vybírejte proto raději výrobky, kterých poměr BCAA se blíží  BCAA (2:1:1 tzn. 2 díly leucinu, 1 díl izoleucinu a 1 díl valinu.). Dalším plusem je u těchto výroků navíc i obsah glutaminu a vitaminu B6.
Při koupi a užívání aminokyselin obecně hleďte, aby nebyly vystaveny světlu, vlhkosti nebo nemají prošlý datum spotřeby (a tedy již s největší pravděpodobností zoxidované), tak mohou způsobit maximálně nevolnost, Vaše svaly z nich ale užitek mít určitě nebudou!
Dávkování aminokyselin BCAA by mělo být v souladu s celkovým příjmem bílkovin (resp. aminokyselin) ze všech zdrojů přijímaných během dne (strava + doplňky). Dávkujte BCAA v tréninkový den nejlépe ráno nalačno 3-5g, pak další dávku 3-5g zhruba 30-60 minut před tréninkem a dalších 3-5g ihned po tréninku spolu s koktejlem nebo potréninkovým jídlem.  Obecně ideální je dané množství rozdělit do několika denních dávek (2-4dávky) a užívat je jak ve dnech, kdy trénujete, tak ve dnech odpočinku.

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

3.5.2016 15:17 - Vladimir beran píše
recept
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN