Činky nebo stroje? - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 10

Činky nebo stroje?

16.7.2009 16:26

     Pokud si jako dáváte dohromady tréninkový plán, určitě řešíte otázku, zda cvičit na strojích nebo s volnými váhami. Co je lepší, vhodnější? Nalézt odpověď není jednoduché. První, co si musíte ujasnit, je, proč vlastně posilujete. Například: tréninky pro formování postavy se liší od tréninků pro rozvoj silových schopností. Dle mých zkušeností je nejlepší kombinace základních cviků s volnou váhou a cviky na strojích, které použijeme např. pro izolaci svalu (předkopávání v tréninku stehen po dřepech).
     Pokud s posilováním začínáte jako naprostý začátečník, je dobré se postupně naučit základní cviky s volnými váhami (dřep, benchpress, přítahové a tahové cviky). Zvládnutí jejich techniky Vám umožní velmi rychle dosahovat pokroků.
     Cvičení na strojích je oproti cvikům s volnou váhou pohodlnější a rychlejší (odpadává potřeba nakládat činku). Navíc umožňuje cvičení bez sparing partnera (u základních cviků je dobré mít někoho za sebou, hlavně při těžkých váhách).
     Když se nebude moci rozhodnout, je tady ještě jedna možnost. Vyzkoušejte si různé formy tréninků – např. jen s volnými vahami nebo jen na strojích a potom i kombinace činky + stroje. Podle toho, co Vám bude nejvíc vyhovovat, rozhodněte. Každé tělo je unikátem a nikde není psané, že co funguje na jednoho, bude se stejným efektem pracovat i u druhého. Je taky potřeba zohlednit, kolik času můžete věnovat tréninku a zdali budete cvičit sami anebo s někým.

Výhody tréninku s volnými vahami:
- působení základních cviků na celé tělo – nutnost těla zapojit i stabilizační svaly
- zlepšení koordinace
- možnost variability jednotlivých cviků – změnou úchopu nebo postavení těla
- pestrost tréninku
- nejste vázáni technickým stavem posilovacích strojů a hmotností příslušného závaží
- zacvičíte si v podstatě všude stejně – totiž může se stát, že v novém fitku budou mít jiné posilovací stroje a než najdete nejvýhodnější pozici, zabere Vám to čas
- tělo si samo stanoví optimální dráhu pohybu – nejste limitováni rozsahem pohybu stroje
- vysoká hormonální odpověď těla na základní cviky


Výhody tréninku s použitím strojů
- rychlejší tréninky – odpadá nutnost nakládat a sundávat kotouče (obzvlášť pokud cvičíte s někým, kdo je silově jinak disponován)
- nepotřebuje sparing partnera – menší nebezpečí zranění (např. při dřepech, benchpressu – pokud již nedokážete opakování dokončit, nezůstanete pod činkou)
- posilovací stroje na bázi kladek vytvářejí během celého rozsahu pohybu konstantní odpor
- prostřednictvím stroje provádíte cvičení „automaticky“ – není potřeba tolik hlídat techniku, respektive dráhu pohybu (samozřejmě je potřeba se soustředit na procvičované svaly)
- lépe se cvičí např. shazované série – nezdržujete se sundáváním kotoučů, prostě jen přemístěním zarážky změnit hmotnost závaží

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN