Doplňky stravy: multivitaminové a minerální suplementy - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 4

Doplňky stravy: multivitaminové a minerální suplementy

14.10.2009 16:42

Kolik a jak užívat doplňků stravy: multivitaminů a minerálů?  

Kombinací ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, libového masa a nízkotučných mléčných výrobků dodáte tělu všechny potřebné vitamíny a minerály. Mnoho dnešních potravin (včetně energetických tyčinek či snídaňových cereálií) je navíc obohaceno o různé živiny, takže mnoho aktivních osob konzumuje mnohem více vitamínů a minerálů, než si uvědomuje, což ještě více snižuje potřebu užívat multivitaminové suplementy.
Podle Mezinárodního olympijského výboru (IOC 2004) je pestrá strava obsahující potraviny ze všech potravinových skupin nejlepším způsobem, jak přijmout všechny potřebné vitamíny, minerály a bílkoviny. Přestože konzumace multivitaminových tablet nepoškozuje zdraví, IOC nedoporučuje vysoké dávky vitamínů C, E a A, selenu a hořčíku, protože mohou mít negativní dopad na imunitní systém.
Lidé užívající vitamíny v tabletách o své zdraví většinou více pečují a starají se o to, co jí, jedí kvalitně, a suplementy tedy nepotřebují. Nedostatkem vitamínů a minerálů trpí častěji lidé se sedavým životním stylem, kteří na rozdíl od stále hladových sportovců jedí jen málo, například starších jedinci. Nedostatek vitamínů a minerálů se nevytvoří přes noc, je to záležitost několika měsíců či let.
Pokud Vám vyhovuje užívat jednu tabletu multivitaminů a minerálů denně pro „klid duše“, následující rady vám snad pomohou volit správně:

• Vybírejte si suplementy obsahující dávky vitamínů a minerálů blízké 100 % doporučené denní dávky. Neočekávejte, že suplement bude obsahovat 100 % DDD vápníku a hořčíku, protože toto množství je příliš velké na to, aby je bylo možné vtěsnat do jedné pilulky.
• Nekupujte suplementy, které obsahují nadměrné dávky vitamínů a zejména minerálů. Vysoké dávky jednoho minerálu mohou rušit účinky jiného. Například příliš velké dávky zinku zhoršují vstřebávání mědi.
• Kontrolujte datum trvanlivosti a suplementy skladujte na chladném a suchém místě.
• Ignorujte tvrzení o „přírodních“ vitamínech. Obvykle se jedná o směs přírodních a syntetických vitamínů a nepřináší žádnou výhodu. Výjimku tvoří vitamín E, který je účinnější v přírodní formě, ale rozdíl je bezvýznamný.
• Chelátové suplementy obsahující cukry nebo škroby nejsou nijak výhodnější, stejně tak vysoká cena nezaručuje vyšší kvalitu výrobku.
• Volte známé rozšířené značky, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že si koupíte skutečně to, co se inzeruje na obalu.
• Pro optimalizaci vstřebávání užívejte suplementy při jídle nebo po něm.

Nezapomínejte, že jenom dlouhodobé správné stravovací návyky, a nikoli jeden vitamín,
jsou tím, co především činí stravu přínosem pro zdraví.


Zdroj: Sportovní výživa, Autor: Nancy Clark (2009)

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 3

Komentáře

20.2.2018 18:06 - zuzana píše
Rozhodně nesouhlasím s tvrzením, že se 100% denní dávka do jedné pilulky nevejde. chce to jen hledat. a v žádném případě není pravda, že je zanedbatelný rozdíl mezi syntetickým a přírodním vitamínem E!!! a další lež je, nekupovat suplementy s nadměrným obsahem vitamínů a minerálů. Kdybyste věděli, jak se stanovují DDD, tak byste takovou hloupost nikdy nenapsali. Víte kolik vit C je vhodné užívat denně? 60mg je pro krysy ne pro lidi. Jen díky takovým lžím, které kolují mezi lidmi se pak lidi bojí vzít vyšší dávky vitamínů.
29.4.2013 08:16 - Janka píše
jojo, to je pravda, jen lidi si často mylně myslí, že tabletka multivitamínů vyřeší jejich neduhy v základní stravě, a to je největší problém. Doplněk je "doplňkem" k základní vyvážené stravě a pak přináší i žádaný efekt a podporu!
28.4.2013 22:32 - Petr píše
Nemohu souhlasit s tvrezením, že dnešní strava zaručí dostatečný příjem minerálů a vitamínů. Pokud se budeme bavit o kvalitní stravě, jogurty bez glukozo-fruktozového sirupu a jiných sraček, např.Hollandia, kvylitní bio maso bez ATB,nekvalitních anabolik, atd, ovoce zelenina bio bez pesticidů a jiných jedů jsou tyto potraviny díky průmyslové výrobě chudé na vitamíny a to zásadně. Lze si vygooglovat tabulku poklesu nutričních hodnot potravin za posledních dvacet let a rozdíl je významný. Před sto lety vězni žili pouze o chlebu a vodě, dnes by pouze o chlebu zemřeli na podvýživu.
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN