Esenciální aminokyseliny - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 5

Esenciální aminokyseliny

17.7.2009 11:58

Aminokyseliny
Každá bílkovina našeho těla složena z jednoduchých molekul - aminokyselin. Obměnou typu, pořadí a počtu jednotlivých aminokyselin v řetězci vzniká bílkovina jiného tvaru, hmotnosti i funkce. Přestože je aminokyselin používaných k tvorbě našich bílkovin pouze 22, vzniká jejich kombinací nespočet komplikovaných molekul s nejrozmanitějšími možnostmi uplatnění.
Aminokyseliny jsou součástí proteinů a peptidů, tedy strukturních bílkovin, enzymů i mnoha hormonů.

Dostatečný každodenní příjem aminokyselin ve formě bílkovin ze stravy, případně výživových doplňků, poskytuje našemu organismu pohodlný zdroj pro tvorbu tělu vlastních bílkovin.
Podání samotných aminokyselin je pohodlnější, tělo není zatěžováno štěpením konzumovaných bílkovin na základní stavební kameny - aminokyseliny - a může se plně soustředit na tvorbu vlastních bílkovin. K tomuto usnadnění bývá však většinou důvod jen u vážně nemocných a jinak oslabených osob. Pro ostatní jsou bílkoviny (živočišné nebo rostlinné) dostatečným a vhodným zdrojem aminokyselin. A také nemožno opomenout, že zpracovávání bílkovin ze stravy je přirozený způsob fungování zažívání spolu s enzymy trávení, které jsou pro štěpení bílkovin uzpůsobené. Příjímání samostatných aminokyselin jako doplňku běžné stravy má význam hlavně u těžce fyzicky pracujících osob, respektive sportovců.

Obecně zvýšená potřeba aminokyselin je při těžší a dlouhodobé infekci, dlouhodobém stresu, vážném celkovém onemocnění, což vede ke spotřebě vlastních tělních bílkovin. V důsledku toho dochází zejména k úbytku svalové hmoty a snížení odolnosti vůči infekcím. O individuální potřebě aminokyselin během nemoci a v období rekonvalescence konzultujte se svým lékařem.

Esenciální aminokyseliny jsou takové aminokyseliny, které živočišný organismus nedokáže syntetizovat a musí být do organismu dodávány potravou. Navzdory svému názvu jsou to naopak méně důležité aminokyseliny, proto si živočichové mohli dovolit ztratit schopnost jejich syntézy a stali se závislí na jejich přívodu zvenčí.
Syntéza esenciálních aminokyselin je v porovnání s ostatními aminokyselinami velmi složitá a energeticky náročná, pro organismus je tedy výhodnější využívat už hotových aminokyselin, pokud je může získat. Aminokyseliny, které jsou pro živočichy esenciální, dokážou syntetizovat rostliny a bakterie. Jsou pak zdrojem těchto aminokyselin pro všechny ostatní organismy.
Arginin a histidin jsou semiesenciální aminokyseliny - jejich syntéza není dostatečná pro podporu růstu. Jsou tedy esenciální pro děti.

Kvalita bílkovin v potravě se měří srovnáním podílu esenciálních aminokyselin a podílem, který odpovídá správné výživě. Čím je podíl esenciálních aminokyselin k neesenciálním vyšší, tím je bílkovina kvalitnější.

Aminokyseliny se v organismu neskladují, ty aminokyseliny, které nejsou hned zabudovány do vytvářených proteinů, jsou deaminovány a dusík v nich obsažený je vyloučen jako močovina. Při svém katabolismu poskytují uhlíkové kostry, které jsou dále zužitkovávány. Podle toho, do které metabolické dráhy vstupují a jaký může být jejich konečný produkt, se aminokyseliny dělí na aminokyseliny glykogenní, ketogenní a takové, které jsou glykogenní i ketogenní. Glykogenní aminokyseliny mohou být přeměněny na glykogen, ketogenní pak na tuk.
Proto nelze konzumovat potraviny bohaté na esenciální aminokyseliny „do zásoby“, příjem musí být pokud možno stálý.


 
Přehled esenciálních aminokyselin:

• Valin, leucin, izoleucin =BCAA
Hlavní metabolismus těchto aminokyselin probíhá v kosterním svalstvu. Nachází se zejména v mase, mléčných výrobcích a luštěninách.
Účinky
Jejich užití před zátěží následně během ní, zvýší hladiny amoniaku v krvi. Snižují odbourávání svalového glykogenu během cvičení.
Dávkování
Pro dospělého od 240 mg/kg hmotnosti na den až do dávky 45 g.
Použití
Zlepšení kondice během fyzické zátěže, prevence únavy, zlepšení koncentrace, omezení odbourávání bílkovin svalů během intenzivního cvičení.
Vedlejší účinky
Velké dávky vyvolávají nadměrný nárůst koncentrace amoniaku v séru, což vede ke vzniku únavy a ztrátě motorické koordinace.

• Fenylalanin
Je velmi důležitý jako sloučenina, která slouží k tvorbě neurotransmiterů (přenašečů nervového vzruchu), tedy pro činnost nervové soustavy. V souvislosti s vytvářením ketecholaminů fenylalanin zlepšuje paměť, odolnost vůči stresu, duševní a sexuální výkonnost. Kromě toho uvolňuje hormony, které tlumí chuť k jídlu. S úspěchem jej lze použít i jako přirozené analgetikum (proti bolesti.
Dávkování
Denní dávka fenylalaninu by se však měla pohybovat mezi 500-1500 mg.
Při stavech deprese je u dospělých obvyklá denní dávka +250 mg L- formy. U DL- formy je běžná dávka 100-200 mg denně.
Použití
Používá se jako doplněk stravy při depresích a bipolárních psychických poruchách (v kombinaci s vitamínem B6 a vitamínem D), při zánětech, roztroušené skleróze, chronické bolesti, Parkinsonově chorobě (napomáhá proti rigiditě, zlepšuje chůzi) a revmatoidní artritidě.
Fenylalanin se užívá k výrobě voňavek a k syntéze nízkokalorického umělého peptidového sladidla aspartamu (L-Asp-L-Phe-methylester). Je používán jako ochucovadlo potravin, konzervačních a antioxidačních přípravků.
Vedlejší účinky
Opatrnosti je třeba u schizofreniků. U těhotných mohou vysoké hladiny fenylalaninu v krvi poškodit plod.

• Tryptofan
Je běžná součást rostlinných a živočišných bílkovin.
Účinky
V těle se z části přeměňuje na serotonin (neurotransmiter), melatonin (hormon podílející se na regulaci tzv. cirkadiálních rytmů), kyselinu nikotinovou a nikotinamid (oxidoredukční děje).
 Působí sedativně.
Dávkování
U dospělého člověka byla klinicky podávaná denní dávka až 6 g. U depresí se užívá 300 mg denně jako doplněk léčby.
Použití
Při nespavosti, svalové bolesti, u sportovců může zvýšit výkonnost.
Vedlejší účinky
Ve spojených státech byl volný prodej tryptofanu zastaven kvůli výskytu případů vážného poškození zdraví nebo dokonce úmrtí u osob užívajících tryptofan jako potravní doplněk. Příčinou nežádoucích účinků ale byla pravděpodobně chemická znečištěnina přítomná z výroby.

• Methionin
Je běžně se vyskytující aminokyselina, uplatňuje se především při tvorbě bílkovin. Využívanán je výhradně pod lékařským dohledem k podpoře funkce jater a při léčbě otrav látkou acetaminophen.

• Threonin
Threonin je esenciální aminokyselina, kterou nacházíme u člověka ve zvýšeném množství v srdci, centrálním nervovém systému a kosterním svalstvu. Zdrojem je maso, vejce, některé luštěniny a ořechy.
Účinky
Důležitý pro podporu rovnováhy bílkovin v organismu, tvorbu kolagenu a elastinu v kůži, metabolismus tuků, zvyšuje vytváření protilátek.
Dávkování
U dospělého člověka 100-500 mg denně.
Použití
Podpora imunitního systému.
Vedlejší účinky
Nejsou zatím podrobněji zhodnoceny.

• Lysin
Lysin běžně se vyskytující aminokyselina.
Účinky
Důležitý pro syntézu kolagenu, má vliv na stav kostí. L-lysin je nezbytným stavebním prvkem pro všechny bílkoviny v těle. L-lysin hraje hlavní roli ve vstřebávání vápníku, v budování svalů, ve zotavování se po chirurgických zákrocích nebo zraněních a v produkci tělesných hormonů, enzymů a protilátek.
Dávkování
Dospělý člověk potřebuje asi 14 mg na kilogram tělesné váhy denně (tj. asi 1-1,5 g denně). Děti potřebují asi 44 mg na kilogram tělesné váhy denně. Při léčbě oparu na rtu bylo používáno v klinických studiích u dospělých 1000 mg denně po dobu 12 měsíců nebo 3x denně 1000 mg po dobu 6 měsíců.
Použití
U navracejícího se oparu v oblasti rtů k odstranění příznaků. U sportovců ke zlepšení výkonu.
Vedlejší účinky
U dávky 10 g denně popisovány bolesti břicha a průjmy.

• Histidin
Histidin je běžně se vyskytující esenciální aminokyselina.
Účinky
Spoluúčast v mnoha metabolických procesech.
Dávkování
U revmatoidní artritidy se podává dospělému člověku 3,7-4,5 g denně. U anémie je typická dávka 1-5g denně.
Použití
Revmatoidní artritida, anémie; otázka účinnosti zůstává prozatím otevřená.
Vedlejší účinky
Nejsou popisovány.

• Arginin
Arginin je esenciální aminokyselina nezbytná pro syntézu proteinů. Zdrojem je například červené maso, ryby drůbež a mléčné výrobky.
Účinky
Hraje důležitou roli v oblasti kardiovaskulárního systému, zejména v cévách. Působí také antioxidačně. Je výchozí látkou při syntéze kolagenu. Ovlivňuje viskozitu krve.
Dávkování
U stařecké demence je denní dávka 1,6 g po dobu 6 měsíců. V klinických studiích byla použita dávka 6-20 g denně na podporu funkcí kardiovaskulárního systému.
Použití
Zvýšení výkonu u sportovců, senilní demence, podpůrná léčba u kardiovaskulárních onemocnění.
Vedlejší účinky
Může způsobit nadmutí a bolesti břicha, průjem, dnu a alergické reakce.

Více o argininu najdete v článku: ARGININ

 

 

Zdroj: Byly použity informace z www.wikipedia.com

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 3

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN