Kreatin monohydrát - Creatin monohydrate - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 3

Kreatin monohydrát - Creatin monohydrate

17.6.2009 12:19

      Určitě jste se Kreatinem již setkali, ať již u sebe samých nebo známých, kteří také zvedají železo nebo v publikovaném textu o přípravcích pro sportovce. O co se jedná, kdy kreatin užívat a jak funguje?

     Kreatin monohydrát je látka, která zajišťuje energii ve svalech i nárůst objemu svalových buněk. Ale jak? Kreatinové zásoby ve svalech jsou potřebné pro dodávku fosfátových skupin k regeneraci spotřebované ATP. Slouží tedy jako zásoba buněčné energie pro svalovou kontrakci. Kreatin monohydrát se váže s fosfátem a vytváří vysokoenergetickou vazbu (CP - creatinephosphate). Fosfát je později využit na doplnění a vytvoření adenosin trifosfátu (ATP), který je potřeba pro všechny energetické reakce metabolismu buněk. Při oxidaci glukózy se uvolňuje energie, která bývá využita ke spojení fosfátu (P) a adenosin difosfátu (ADP) při vzniku ATP. Svalové buňky potřebují velké množství energie při svalové práci a tím se může vyčerpat zásoba ATP. Pokud chceme vyčerpané zásoby ATP doplnit, musí mít svalová buňka zásobu kreatin fosfátu (CP), protože pokud je potřeba, dodá kreatin tělu potřebné látky pro vytvoření ATP.
Kreatin má navíc schopnost zvětšovat objem svalových buněk a realizovat proteinovou syntézu. Bylo dokázáno, že jak volný kreatin, tak i kreatin fosfát zvyšuje celkovou kreatinovou zásobu ve svalech. Jeho zvýšené množství dále působí na růst svalů a síly, a proto i na zlepšení sportovních výkonů i celkového zdravotního stavu.

     Kdy jej užívat? Určitě není nejlepší nápad začít se cvičením a hned také s doplňováním kreatinu. Jeho výhoda spočívá v tom, že je schopen stimulovat svaly a zvýšit jejich výkonnost (kreatin se objevuje i v různých předtréninkových přípravcích pro sportovce). Ovšem, pokud jste ještě sami nezačali pořádně cvičit, je škoda kreatin užívat. Nejprve zapracujte na tréninku a jídelníčku, potom teprve zainventuje do doplňků výživy obecně.
     Dobře, nejste tedy už začátečník a chcete užívat kreatin, nebo jej už užíváte. Jistě jste si všimli retence (zadržování) vody. Je to dáno vlastností kreatinu vázat vodu. Proto je také důležité dodržovat správný pitný režim. Není přesně určeno nebo změřeno, kolik z přírůstku hmotnosti je voda (u každého člověka je to jiné - individuální). Je možné, že prvním užíváním naberete hodně svalů a něco málo vody. Anebo také ne. Je to dáno podmínkami pro budování svalové hmoty (trénink, strava, regenerace…). Jak je to u vás zjistíte až po vysazení kreatinu, kdy voda, kterou na sebe váže kreatin „odteče“ – tělo ji vyloučí. A potom v závislosti na vaší stravě můžete zjistit skutečný nárůst svalové hmoty. I kdyby to bylo jen 1 kg za měsíc, určitě je to pokrok!
     Jak užívat kreatin? Možno říci, že trošku nevýhodou formy kreatinu monohydrát je tzv. nasycovací fáze. Je to doba, po kterou se tělo adaptuje na příjem kreatinu (obvykle týden – 10 dní) Po tuto dobu je možné užívat zvýšenou dávku kreatinu (cca 20 g rozdělených do 4 – 5 dávek) a potom už jen udržovat jeho hladinu v těle cca 5g (po dobu 3-5 týdnů). A další způsobem je užívat celou dobu cca 5 g kreatinu (díky prodloužení nasycovací fáze potom užívat kreatin nejdéle 6 týdnů). Je také důležité společně s kreatinem přijmout i 30-50 g glukózy nebo dextrózy (může být i 100 % ovocný džus) pro lepší vstřebání do organismu.

     Kreatin je momentálně dostupný v různých formách (monohydrát, kre-alkalyn, creatin ethyl ester- CEE). Jaké jsou Vaše zkušenosti s těmito „novějšími“ formami ve srovnání s Kreatinem monohydrátem? Pište nám Vaše podněty a srovnání, budeme rádi!

 Širokou nabídku kreatinových doplňků naleznete zde: http://www.sportnutrition.cz/rubriky/sportovni-vyziva/kreatinove-pripravky/

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

6.10.2018 13:22 - Filip píše
Dobrý den. Chci se zeptat kolik kg vody na sebe může creatin navázat +-? :)
11.3.2013 12:00 - Janka píše
Teoreticky lze kombinovat Creatin (monohydrate, HCL, CEE nebo jiný) se spalovačem tuků; tyto látky se vzájemně dají bez problémů užívat, ale pokud chcete vyrýsovat vypracované svalstvo, tak se kreatin ( hlavně z důvodu zadržování vody) především u závodníků před závody vysazuje.
10.3.2013 13:32 - Ivan píše
Dobrý den,chci zeptat jestli se může jakýkoliv kreatin kombinovat s přípravkami na redukci hmotnosti? děkuji.
29.12.2011 16:21 - janka píše
Creatin monohydrát je běžně používaný doplněk, který i při dlouhodobém užívání doporučených dávek 5-10g denně pro zdravého jedince nezpůsobuje žádné zdravotní riziko či omezení. U citlivých jedinců se někdy může vyskytnout (při dávkování nalačno) žaludeční nevolnost - pak volit formu CEE nebo Kre-alkalyn. Také se doporučuje vysadit dávkování při akutních zánětech ledvin apod. Jinak pokud ale trpíte jakýmkoliv onemocněním, je vhodné všechny doplňky konzultovat s ošetřujícím lékařem.
26.12.2011 18:22 - karel píše
Dobry den cvicim uz dloho s pauzama ,, nikdy jsem nebral creatin chci se zeptat jestli to ma nejake vedlejsi ucinky treba na srdce atd dekuji za odpoved
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN