MCT olej = chytrý olej?! - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 6

MCT olej = chytrý olej?!

7.6.2009 15:29

Minule jsme si řekli něco o tucích všeobecně. Podívejme se teď na jeden doplněk výživy, který je vlastně celý postaven na speciálním tuku tzv. MCT. Pokud jste již někdy zkratku MCT viděli nebo jste o MCT oleji četli, nebudou pro vás následující informace novinkou.

MCT. Co tedy tato zkratka znamená? Z anglického názvu Medium Chain Triacylglycerols pochází název. Přeloženo do češtiny můžeme mluvit o triglyceridech se středně dlouhým řetězcem. Jde tedy o tuk, který má ve srovnání s klasickými mastnými kyselinami kratší postraní řetězec. Díky této vlastnosti jej tělo dokáže využít jako okamžitý zdroj energie.

U MCT oleje se vyskytuje tzv. metabolický paradox. Pokud je ve stravě zajištěn dostatečný příjem proteinů a sacharidů, pomáhá MCT olej spíše nárůstu hmotnosti. Pokud příjem sacharidů a proteinů omezíme, MCT olej nám pomáhá spalovat tuk a zrychluje metabolismus. Je také vhodný pro vytrvalostní sportovce.

Kombinovat se dá i s jinými kvalitními lipidy (lecitin, sojový, slunečnicový popř. rybí olej apod.) MCT olej můžeme najít např. v palmovém nebo kokosovém oleji nebo v másle. Pokud se podíváte na etikety různých výrobců doplňků výživy, můžete MCT olej najít také v jejich některých výrobcích.

Najdete ho jak v objemových přípravcích jako například Mass gainer Elite, Iso_MRP, Syntha6, TrueMass, Mutant Mass..., tak i v produktech pro podporu spalování tuků: Inferno, Desert Lean.

Využití MCT oleje bych viděl hlavně v nízkoenergetických dietách, kdy tělo nemá dostatek energie – díky tomu, že je využíván jako okamžitý zdroj energie, šetří svalový glykogen. Výhodou je, že se neukládá ve formě tuku, zlepšuje metabolismus bílkovin a sacharidů a podporuje vstřebávání vápníku a draslíku.

Pokud jste se rozhodli vyzkoušet tento produkt samostatně, je třeba mít na vědomí, že pokud to ze začátku s dávkování přeženete, může se objevit průjem. Je lepší nechat tělu čas zvyknout si na jeho příjem a postupně zvyšovat příjem. Denní příjem MCT olejů by se měl pohybovat mezi 10 – 20 g rozdělených do 3-4 menších dávek. Jednu z těchto dávek doporučuji užívat před fyzickou aktivitou.


 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN