Po příchodu do posilovny… aneb proč provádět strečink - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 3

Po příchodu do posilovny… aneb proč provádět strečink

12.6.2009 10:44

     Zamyslete se nad sebou. Co uděláte po příchodu do posilovny? Nemyslím teď převlékání. Co uděláte před tím, než začnete první těžkou sérii? Mnozí z vás si řeknou, že se rozcvičí. Ale jak? Podívejte se kolem sebe po „fitku“. Kolik lidí dělá před tréninkem zahřátí a strečink? Hodně vídám ve fitness centru i „velké“ kluky, jak jen tak trochu nedbale rozhodí ruce do různých směrů, rozcvičí se s lehkou vahou a hned jdou na těžké série.

     Mnohé studie ukazují, že většina cvičících, kteří se zranili při posilovacím tréninku, nedělali vhodné zahřátí, rozcvičení a strečink. Tento fakt by sám o sobě měl stačit k tomu, aby se pečlivé rozcvičení a strečink stal součástí i Vašeho tréninku. Strečink patří mezi velmi jednoduché cvičení, které svým působením pomáhá zlepšovat průtok krve v protahovaných svalech a následně pomáhá tělu připravit se na trénink samotný. Vše platí za předpokladu, že strečink vykonáváte správně.

     Co si představit pod slovem správně? Mnozí cvičenci si zvykli, že „co bolí, to roste“ (jeden z nejvíce uváděných faktů, o kterém by se dalo s úspěchem pochybovat), ale ve vztahu ke strečinku je to už absolutní nesmysl. Strečink nebolí a ani by neměl bolet. Pokud se to u strečinku přežene s některou fází cvičení, bolest přichází nejčastěji z úponů svalů, ale i bříška svalů (což je silně kontraproduktivní) a může signalizovat poškození.

Mluvíme-li o strečinku, můžeme jej rozlišit 2 základní druhy strečinku:

 

Pro úspěšný rozvoj kloubní pohyblivosti byste měli cvičit strečink pravidelně. Základem je používat klasickou statickou metodu. Při provádění strečinku je také nezbytné vždy dodržovat několik hlavních zásad:


Pokud jste do teď strečink neprováděli pravidelně nebo vůbec a tento článek Vám pomohl s rozhodnutím něco s tím udělat, je to jen dobře. Pamatujte ovšem, že nikdo nemůže jen tak, z ničeho nic, běžet třeba maratón. Začněte tedy i se strečinkem postupně. Je dobré pořídit si alespoň vhodnou literaturu, kde se dovíte, které svaly a svalové skupiny mají tendenci ke zkrácení a které naopak k ochabování, co je příčinou tzv. svalových disbalancí. Pokud jste značně zkrácení (svaly nejsou dostatečně pružné), máte dokonce omezení pohybu, protahujte se postupně a opatrně, naslouchejte svému tělu. Doporučuje se dokonce návštěva fyzioterapeuta nebo odborné vedení pod dohledem osobního trenéra. Sami uvidíte, že pokroky se rychle dostaví a Vaše tělo se Vám za to jen odmění.

 

   
    

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

4.2.2011 15:14 - Janka píše
Ano, máte pravdu,no 90% populace dnes trpí disbalancemi a zkrácením urč. svalových partií a na ty je dobré se zaměřit. Ideální je provádět strečink jako samostatnou cvičební jednotku :-).
4.2.2011 13:42 - Kubajs píše
S posilovanim zacinam a kdyz jsem byl pred par dny v posilovne osklive sem si tam nandal. Brisni svaly me boli tak ze neudelam lehsed a ruce musim kazdou chvili protahovat protoze me strasne "taha" biceps... snad mi pomuze strecink ;) Dekuji za clanek!
20.10.2009 15:36 - Janka píše
ano, jelikož většina lidí dnes trpí na zkrácené svalstvo a různé disbalance s tím spojené, je to takto obecně doporučováno, přesněji jako lehký strečink - především svalů s tendencí ke zkrácení.
20.10.2009 13:35 - Janka píše
ano, jelikož většina lidí dnes trpí na zkrácené svalstvo a různé disbalance s tím spojené, je to takto obecně doporučováno, přesněji jako lehký strečink - především svalů s tendencí ke zkrácení.
20.10.2009 13:10 - Iva píše
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, čím je doloženo, že je dobré se před posilovacím cvičením protahovat strečinkem? Chápu nutnost zahřátí a rozcvičení popř. stabilizace a aktivace HSS, ale nejsem si jista o vhodnosti strečinku před tréninkem? Podle mého metoda strečinku před tréninkem je potřeba jen u lidí se znatelným zkrácením určitých partií, ale jinak by naopak strečink před posilováním,kdy vy strečinkem svaly uvolníte a potom mají přejít do posilování, že to může vést ke zranění?Díky
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN