Redukční diety a JO-JO efekt - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 2

Redukční diety a JO-JO efekt

30.9.2011 14:42

V předchozím článku Zdravý životní styl III – Výživa jsme si popsali základní, nejčastější výživové chyby a také dogmata související s redukcí hmotnosti pomocí výživy. V článku padly dva důležité termíny: jo-jo efekt a bazální metabolismus. Jdou to velmi důležité pojmy a bez jejich pochopení není možné redukci hmotnosti správně provádět. Proto tento článek věnuji právě jim a pokusím se je trošku osvětlit.

Co při našem hubnoucím letním pokusu (viz článek: Zdravý životní styl III – Výživa) odehrálo uvnitř hladovějícího těla?

Lidské tělo potřebuje k životu každý den jakési konstantní množství energie. Jedná se o tak zvaný bazální metabolismus. Znamená to potřebu příjmu energie pro zajištění základních životních funkcí – tlukot srdce, proudění krve, dýchání, fungování mozku, udržení tělesné teploty a svalový tonus (napětí ve svalech, které drží naše tělo pohromadě), zajištění buněčného metabolismu, regeneraci a obnovu, udržení imunitního systému… Rychlost metabolismu také ovlivňuje efektivitu spalování přijaté potravy – sacharidů, bílkovin a tuků a jejich následné (ne)ukládání.

Při drastických redukčních dietách založených na principu hladovění tělo reaguje na dramatické snížení dodané energie tím, že v první fázi skutečně sáhne do energetických zásob. Technologicky nejjednodušší pro tělo je pálit nejprve energii ze svalového a jaterního glykogenu. Tuky přichází na řadu až poté. Protože však pro pálení tuků je potřeba i příjem jiných živin v kombinaci s vhodnou pohybovou aktivitou, není tělu pálení výhradně tukových zásob při dlouhodobé hladovce umožněno. Tělo se dostává do energetické nouze, a protože není schopno si potřebnou energii zajistit ze zásob, učiní jiná úsporná opatření. Sníží svou bazální spotřebu. A protože se tělo prioritně snaží udržet v chodu základní životní funkce, začne postupně „vypínat“ a omezovat méně potřebné procesy. Sníží se pocit čilosti, protože mozek dostává jen nejnutnější energii pro řízení těla, ale na pocity dobré nálady se už nedostává. Přichází psychická labilita. Sníží se chuť na sex. Ochabne pohybová výkonnost, výbušná energie, čili odpadnou všechny silové či anaerobní výkony. Sníží se funkce imunitního systému, protože není dostatek bílkovin na jeho udržování. Omezuje se schopnost regenerace, udržení koncentrace. Přichází poruchy termoregulace, odolnosti proti stresu a mnoho kosmetických problémů. Zhorší se kvalita pleti, nehtů a vlasů.

A protože velkou část energie „pozřou“ naše svaly pro své napětí a výživu, začne tělo likvidovat právě svalovou hmotu. Má to dvě „výhody“ (myšleno výhody pro chátrající tělo). Tělo je schopno si ze svalových bílkovin vyrobit složitými procesy energii a zároveň při úbytku svalů není třeba tolik paliva pro jejich napětí. Destrukcí svalové hmoty se však připravujeme o téměř jediný způsob, jak se skutečně zbavit tukových polštářů, protože tuk se nejlépe pálí při svalové práci. Avšak nám se zdá, že váha klesá, protože svalová hmota je při stejném objemu jako hmota tuková, 2x těžší!

Paz zas konečně jídlo!

Jakmile hladovka skončí a my začneme znovu „normálně“ jíst, uzavře se onen nebezpečný bludný kruh. Bazální metabolismus těla je totiž již přizpůsoben nízkému přijmu energie a my z ničeho nic energii přidáme. Co se stane? Systémy jsou utlumeny, svalová hmota oslabená, ale jídlo je dodáváno v podstatě v nadbytečném množství. Energie, kterou by v době předredukční bylo možné zužitkovat, přebývá.  Kam s ní? Přeci do zásob! A to velmi rychle.

Tělo si totiž není schopno uvědomit, že hladovka skončila a že nastává období hojnosti. Ono si velmi dlouho pamatuje, jak mu bylo špatně, jak muselo šetřit a nebylo z čeho. Úbytek svalové hmoty v důsledku hladovky navíc vyžaduje znovuobnovení „spalovacích pecí“. Pokud se tedy kromě přidání množství potravy nezmění ještě něco dalšího, bude tělo v nouzovém režimu pracovat ještě velmi dlouho.


Nekonečný příběh

Pokud by náš krátký příběh z minulého článku pokračoval i v dalších letech, pravděpodobně by se scénář opakoval, s tím rozdílem, že při druhé (třetí, čtvrté) hladovce bude hubnutí méně úspěšné co do počtu kilogramů, ale naopak jo-jo nám těch bonusových kileček přinese více. Seriál pak skončí rezignací a pocitem „já stejně nikdy nezhubnu“, kilogramů bude velmi pravděpodobně ještě více, než před první redukcí a uvnitř těla bude napácháno tolik škod, že jejich úplné napravení mnohdy není možné.

Výše popsaný průběh se netýká jen situací, kdy se hubnoucí rozhodne prostě nejíst. Zcela obdobně vše probíhá i u jakékoliv jednostranné diety typu ananasová, mléčné, tukožroutská polévka či náhrada potravy pilulkami. I v těchto případech se jedná o drastické omezení příjmu některé z důležitých složek potravy a jistý způsob hladovění!!!

Jisté hranice se prostě překročit nesmí

Jak jsem již předeslala: Snížení příjmu energie je skutečně cesta k redukci hmotnosti. Je však třeba brát v úvahu, že naše tělo má své základní potřeby a jejich radikální omezení se nám krutě vymstí. Tělo je dokonalý stroj, ve kterém všechny mechanismy navzájem souvisí. Jakmile se poruší rovnováha, spouští se podmíněná reakce a její zastavení je mnohem složitější, než se může zdát.



Autor: Kristýna Lenomarová, DiS

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN