Tuky - všeobecně - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 4

Tuky - všeobecně

7.6.2009 15:07

Tuky patří spolu s bílkovinami a sacharidy k základním živinám. Tukové buňky jsou dobrou zásobou energie těla, protože umí z běžně přijímaných potravin uložit energii do nejmenšího objemu a hmotnosti. Z tohoto pohledu to vypadá jako ideální věc, bohužel nadměrný příjem tuků není žádoucí, ale jejich nedostatek v potravě může způsobit vážné zdravotní problémy (jsou pro tělo důležitě pro tvorbu enzymů, hormonů…). V současné době přijímáme nadbytek zvláště nevhodných forem tuků jako důsledek nekontrolovaného příjmu potravy, co vede k obezitě, která jde ruku v ruce s dalšími problémy, převážně zdravotními (tzv. civilizační nemoci).

     Všeobecně se ví, že s příjmem tuků se to nemá přehánět. Opačný extrém je, pokud tuky ze stravy vypustíme úplně. Lidské tělo tuky potřebuje. Můžeme také zmínit takové základní věci, jako tepelná izolace organismu (pokud jste někoho viděli, připravovat se na závody, určitě také víte, jaká mu byla zima v konečné fázi přípravy, i když venku bylo krásné počasí) anebo fakt, že tuky jsou důležité dále i pro zpracování např. vitamínů (A, D, E, K).

      Pokud tedy chceme hubnout, tvarovat postavu nebo jenom upravit hladinu cholesterolu či vysokého tlaku krve, místo úplného zřeknutí se tuků, bychom měli jejich příjem omezit a vybírat si ty správné: tedy z čeho je přijmeme. Správné tuky podporují naši dobrou kondici, podporují pružnost kloubů a činnost nervového systému a jsou nezbytné pro kardiovaskulární systém. Zkuste zařadit do jídelníčku mořské ryby jako například makrely, sardinky, losos a herink, také tmavě zelenou listovou zeleninu, semena. Neboli jinak: dávejte přednost těm potravinám s vyšším obsahem nenasycených mastných kyselin a omezte příjem nasyceným – saturovaným tuků. Vyhýbejte se tzv. trans-formě tuků, které se vyskytují v některých margarínech, sladkostech, pečivu, smažených jídlech, majonézách a dalších pokrmech. Trans formy tuků zvyšují propustnost buněčných membrán a tak umožňují toxinům, aby vnikly do buňky, způsobují abnormity buněčných funkcí a podílejí se na rozvoji oběhových poruch i rakoviny.

     O to vlastně jsou mastné kyseliny? Všude slyšíte, že bychom měli přijímat nenasycené mastné kyseliny, ale proč? Nasycené mastné kyseliny mají v řetězci mezi všemi atomy uhlíku pouze jednoduchou vazbu. Naopak nenasycené mají jednu a více dvojných vazeb (podle se dále dělí na mononenasycené – mají jednu dvojnou vazbu – až polynenasycené – mají více než jednu dvojnou vazbu. Lidský organismus není schopný vytvořit dvojnou vazbu, ale umí dvojnou vazbu přetvořit na jednoduchou – nasytit ji. Přitom jsou nenasycené mastné kyseliny potřebné k vytváření některých buněčných struktur a slouží také jako prekurzory některých účinných regulačních látek.
     Bohužel, vše co má pozitiva má i svá negativa, negativem tuku s polynenasycenými mastnými kyselinami je fakt, že čím více dvojných vazeb obsahuje, tím více a snáze se přepaluje i oxiduje – prostě znehodnocuje (mluvíme-li např. o olivovém oleji). Při tomto procesu vzniká karcinogenní látka (akrolein) a její příjem není žádoucí. To je důvod, proč byste měli používat vždy čistý tuk a po smažení jej vylili a dále na něm již nic neupravovali.

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.9

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN