Vánoce a zdravý životní styl - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 5

Vánoce a zdravý životní styl

6.12.2011 16:16

Ačkoliv to při pohledu z okna nevypadá, Vánoce se blíží mílovými kroky. Advent je v polovině, pro ty, kdo pečou cukroví, nastává čas přípravy, někdo už začal, někdo už má hotovo. Hospodyňky přemýšlejí o vánočním úklidu, pracující se začínají děsit uzávěrek a inventur. Někdo má dárky už nakoupené, někdo alespoň vymyšlené, někdo má stále dost času. Každopádně se blíží období na první pohled velmi příjemné, plné pohody, lásky, souznění, ale toto bývá vykoupeno zvýšeným stresem, nároky, shonem a netradičním režimem ať už pracovním, tak režimem v jídle či pohybu.

Vánoce a štíhlá linie… jde to dohromady?

Vánoce, Vánoce přicházejí a s nimi i noční můra o tom, jak kromě hromady dárečků pod stromečkem najdeme i pár nechtěných kil navíc. Jak to udělat, abychom několikaměsíční snažení o změnu životního stylu ve zdravý nezazdily dvěma týdny vánočních svátků?
Vánoce jsou pro mnohé z nás nejkrásnější svátky v roce. Jistě by byla obrovská škoda, kdyby tento přívlastek ztratily a nám místo pohody, klidu a souznění přinesly jen stres a obavy, že něco kazíme.
Žít zdravě neznamená vyhýbat se, ignorovat či schovávat se před událostmi, které jsou tradiční, příjemné, společenské a většinou jsou jejich součástí „hříšné“ požitky. Naopak. Je potřeba se naučit tyto události prožívat a užívat si je, vždyť součástí zdravého životního stylu je také relaxace a uvolnění. Výčitky svědomí je možné zaplašit velmi jednoduše. Stačí pár předem promyšlených drobných změn v „provedení“ a také racionální přístup.

Zkusme to letos bez předvánočních honiček

Rady o tom, jak nepřehánět předvánoční přípravy a nestresovat se je možné si přečíst v každém časopise. Což takhle se nad nimi letos i zamyslet, případně se pokusit část z nich opravdu uskutečnit? Vánoce jsou skutečně mimořádné dny, ale z vlastní zkušenosti vím, že se v našem bytě nikdy nevytvoří tolik nepořádku jako právě o Vánocích. Jehličí ze stromečku, papíry z rozbalených dárečků a miliony drobků, tuny špinavého nádobí a mokro v předsíni. Ne, netvrdím, že nemáme uctít tento slavnostní čas i pořádkem doma, já osobně si pohodu v nepořádku moc představit nedokážu. Ale prostě už jsem se smířila s tím, že s dvěma malými dětmi a manželem, který je do noci v práci, jednoduše není v mých silách mít domácnost bez poskvrnky. Okna proto umývám tehdy, když je potřeba a ne, když je v kalendáři datum vyznačeno červenou barvou. A ta potřeba dokonalosti zmizí obvykle právě na Štědrý den ráno, kdy oficiálně končí předvánoční období příprav.
A cukroví? Ta nepsaná soutěž o tom, kdo bude mít více druhů, kdo exotičtější, krásnější, barevnější a podobně? Sama vím, že manžel má nejraději linecké a děti perníčky. Návštěvy obdivují citronové řezy a fajnšmekři „ožralého Francka“. I když je druhů dvacet, tyto čtyři zmizí vždy jako první a ostatní zůstávají, až dokud neoschnou a pak je jíme vlastně z povinnosti. Všichni se shodneme na tom, že cukroví nejvíce chutná ještě před Vánocemi a maximálně do Štěpána. Pak už je člověk tak přeslazený a přeplněný, že přivítá jen obyčejnou česnečku a suchý toust.

Drobky versus pohoda

Proč o tom píšu? Znáte přeci ten pocit, kdy se člověk honí, jako kůň, aby stihl něco, o čem má pocit, že je to potřeba, ačkoliv to kromě něj vlastně nikdo nevyžaduje? Tiše doufá v pomoc manžela, v to, že děti právě dnes nevykrámují celou kuchyňskou linku. Ale zjistí, že tito členové rodiny si svátky pohody vyhlásili už o týden dříve a o nějaké pomoci nechtějí ani slyšet. A že je to zase všechno jen na vás? Ještě tohle vyleštit, ještě jeden druh cukroví upéct, polevu na perníčky a nazdobit je někdy po večerce? A jídlo? Najednou je večer a žaludek se svírá v hladových křečích? Potřeba odměnit se za podané výkony, když už ocenění z vnějšku nedorazilo? Proč tedy neochutnat, co jsme napekly? To uvolnění večer poté, co se celý den honíme a nutkání dopřát si něco příjemného? Jídlo je vynikající kompenzace. Ne, že bychom si to nezasloužily, přeci se dřeme nejen teď, ale celý rok! Ono by se možná až tak moc nestalo, pro jednou. Jenže po požitku přijdou výčitky, celé sladké uspokojení je pryč, nálada zkažená a vlastně to všechno vůbec nemá smysl.
Nejsme tu od toho, abychom se sedřely a přinesly svou pohodu na oltář dokonalosti svátků. Vánoce jsou tu i pro nás, užijme si je. Třeba i s drobky pod stolem, ale v pohodě, hmm? Přemýšlejte o tom…

Tradice netradičně

Dobrá, pohoda by byla, ale co tuky, cukry a energie? I bez stresu na nás o Vánocích odevšad číhají kalorické bomby a nepřátelé linie. Co s nimi? Přeci Vánoce jen s ovesnými vločkami a nízkotučným jogurtem nejsou to pravé, ač sebezdravější!
Ano, to je pravda. Vánoce jsou výjimečné a chuťové požitky k nim prostě patří. Zde už je jen na zvážení, do jaké míry jsou pro vás ty tradiční požitky důležité. A zdali jste schopni také o Vánocích maličko z oné tradiční cesty uhnout a přitom ji zcela neopustit.
Ani já nechci přijít o Vánoce se vším, co je symbolizuje, ale přeci jen...

Cukroví


Skutečně zkuste mít jen tolik cukroví, aby bylo opravdu vzácné a jeho konzumace se po pár dnech nestala povinností. Zamyslete se, jestli by receptury nešly maličko upravit – například použití celozrnné pšeničné mouky namísto klasické hladké dodá pečivu zajímavou karamelovou chuť a přinese také vitamíny a minerály obsažené v obilném klíčku. Použít lze i žitná mouka. A když v každém receptu uberete něco z množství cukru?
Ortodoxní zastánci zdravé výživy by jistě doporučili cukroví se úplně vyhnout. I já musím přiznat, že je to nejideálnější řešení. Ale jsme jen lidé, že? Pokud se až doposud snažíte žít zdravě, jíst vyváženě, pravidelně, máte dostatek zdravého pohybu a neaspirujete zrovna na vrcholnou pozici v soutěži kondiční kulturistiky, snad si malý prohřešek dovolit můžete. Smiřte se s tím, že vám Vánoce kilo nebo dvě navíc mohou přinést. Ale pokud se kromě pár kousků cukroví neodchýlíte příliš od dosavadního systému, nemusí být následky tak tragické a jejich náprava po skončení svátků bude jednoduchá.
Jestliže se pro cukroví rozhodnete, jezte jej s požitkem, v klidu a každý kousek (mluvím v jednotkách kusů, ne kilech :-) ) si parádně užijte. Nemá smysl si to pak vyčítat a okamžitě přeměřovat obvod pasu. Takovýto stres dokáže napáchat více škody, než samotný kousek cukroví.

Štědrovečerní večeře


Ryby, brambory a zelenina jsou ideální večeří. Ovšem ne s vrstvou promaštěné strouhanky a bazénem majonézy. Sami uznejte, jak těžce se obvykle cítíte po zdolání tradiční štědrovečerní večeře. Zamyslete se, jestli zrovna tato tradice za to skutečně stojí?
Proč nezkusit například štiku nebo candáta (dravé sladkovodní ryby jsou chuťově i vlastnostmi masa mnohem lepší, než bahňáci) přírodně restované, nebo pečené s lupínkem másla a troškou olivového oleje? Tento způsob přípravy dá vyniknout přirozené chuti masa a nezabetonuje náš žaludek přepáleným olejem.
Salát? Zkuste nahradit část majonézy (nebo klidně celou) vlastnoručně vyrobenou „tatarkou“ z bílého jogurtu, cibulky, kyselé okurky, hořčice, soli a bílého pepře. A co třeba jen zakapat olivovým olejem a citrónem?

Půst


Rozhodně však opusťte tradici celodenního hladovění. Chápu, že má svůj tradiční význam, ale je to to nejhorší, co svému tělu můžete udělat - pokud si po celodenní hladovce dopřejete kalorickou bombu k večeři.
Snažte se dodržovat pravidelný režim v jídle i o vánocích. Nepřejídejte se, i když je jídlo sebechutnější. Snězte polovinu běžné porce a užijte si pocitu lehkosti. Vždyť tu druhou půlku si můžete dát za další dvě až tři hodiny, zatímco jinak byste v tuto dobu ještě funěli s pocitem plného břicha a tuky se vesele ukládaly.

Pohyb


I když jsou vánoční pohádkové programy v televizi lákavé a pohodové, snažte se v zájmu vašeho těla i ducha využít každou příležitost k pohybu. Procházky zasněženou krajinou, koulování, sáňkování s dětmi. To všechno lze pojmout jako sportovní aktivitu a osvěžit zlenivělé a cukrovím opojené tělo.

Žádná novoroční předsevzetí


...která stejně nikdy nesplníte. Prostě a jednoduše po Vánocích najeďte zpět do starých kolejí. Nepovažujte Vánoce za jedno velké selhání a nezačínejte na Nový rok znovu. Ony ty nekonečné nové začátky jsou složité. Každý nový začátek v hubnutí je složitější, než ten předchozí a domnělý neúspěch mezi nimi hodně ubere na motivaci.


Přejime vám všem Vánoce krásné, pohodové a plné rodinného souznění, chuť a elán do života a spoustu odhodlání pro objevování nových obzorů.


Kristýna Lenomarová a celý team SportNutrition

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN