Zelené potraviny II. - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 4

Zelené potraviny II.

30.1.2012 10:01

Člověk odjakživa konzumuje rostlinnou stravu v nejrůznějších formách, druzích a množstvích. Od prapůvodního sběrače kořínků a bobulí se dostal přes období intenzivního zemědělství až po současný konzumní způsob života, kdy se v našem jídelníčku objevují už i takové pojmy, jako je „junk food“, což sice označuje stravu na bázi rychlého občerstvení, ale slovo „junk“ v angličtině znamená také „odpadky“. Myslím, že v tomto smyslu by nám trochu zpátečnictví neuškodilo...ale vraťme se k těm rostlinám...
...s rostlinami se jednoznačně pojí zelená barva. Tu mají všechny společnou, minimálně některé jejich část. Její tajemství spočívá v obsahu zeleného rostlinného barviva – chlorofylu.
Chlorofyl je organická molekula, která má ve svém centru atom hořčíku. Jde o látku, která má v přírodě zcela nezastupitelné postavení. Jejím úkolem je zachytit v sobě sluneční energii a umožnit jí zabudování do chemických sloučenin, hlavně sacharidů v procesu zvaném fotosyntéza. Vzniklé sacharidy jsou důležité nejen pro samotné rostliny, ale i pro živočichy – a to včetně člověka, kteří se rostlinami živí.
Chlorofyl má pro své konzumenty ale spoustu dalších významných přínosů, než pouze ten výživový. Díky svým unikátním vlastnostem dokáže pozitivně působit na mnoho zdravotních aspektů lidského těla.

Díky podobnosti své struktury s lidským krevním barvivem hemoglobinem chlorofyl údajně významně napomáhá při léčbě chudokrevnosti a anémie. Výzkumy ukázaly pozitivní vliv v nárůstu počtu červených krvinek.

Konzumace chlorofylu napomáhá léčení různých typů kožních nemocí. Zmírňuje svědění a pálení, při vnitřním i vnějším užití přináší úlevu při chronickém akné. Má výrazné dezinfekční účinky a podporuje hojení a obnovu kůže.

Chlorofyl údajně pozitivně působí i na léčbu potíží s mužskou potencí kdy podporuje zvýšení počtu spermií.

Kromě antiseptických a dezinfekčních účinků chlorofyl podporuje obranyschopnost organismu, neutralizuje působení některých karcinogenů a tím výrazně přispívá k ochraně těla před zhoubnými nádory.

Mezi nejznámější vlastnosti chlorofylu patří jeho schopnost neutralizovat nepříjemné tělesné pachy, například odér po požití jídla, alkoholu a tabáku, či zápach z nadměrného pocení.

Chlorofyl působí příznivě prakticky na celou trávicí soustavu od okamžiku, kdy vstoupí do úst, až do chvíle, kdy tělo opouští. V ústech pomáhá odstranit nejen nepříjemný zápach, ale díky antiseptickému a regeneračnímu působení má příznivý vliv i na zuby a dásně. Podobné účinky má i v žaludku u osob trpících žaludečními vředy a v tenkém střevě se projeví jeho detoxikační působení. Velkým přínosem je chlorofyl pro tlusté střevo. To v těle opisuje několik ostrých zatáček, v nichž často dochází ke stagnaci odpadu a množení patogenních bakterií. Chlorofyl podporuje peristaltiku, pomáhá neutralizovat toxiny a potlačuje růst škodlivých mikroorganismů.

Pradávné zvyky přírodních národů pokrývat otevřené rány drcenými zelenými listy mají zcela jasný původ. Chlorofyl v nich obsažený brání infekci, mírní krvácení, urychluje hojení a minimalizuje tvorbu jizev. Podobný vliv má barvivo i na popáleniny, zmírňuje svědění, bolestivost a podráždění povrchových zranění.


Mezi zelené potraviny se řadí několik skupin rostlin. Jednou z nich jsou obilné a luštěninové výhonky. Mnoho z nás si pod pojmem obilí představí patrně zralý klas či hotovou mouku a výrobky z ní. Pravdou však je, že již staří Egypťané a starověké kultury Orientu kromě zrn hojně konzumovali i obilné výhonky. Tyto jsou totiž koncentrovanými zdroji nezbytných živin s minimální kalorickou hodnotou, avšak s příznivými vlivy na řadu tělesných funkcí. Jsou bohaté na vitamíny, minerály, enzymy, bílkoviny, chlorofyl a mnoho dalších důležitých zdrojů pro vývoj budoucího klasu. A to vše v ideálních vzájemných poměrech, které jsou důležité pro optimální vstřebávání a využití. Konkrétně se jedná o mladé výhonky pšenice, ječmene a vojtěšky, nazývané také alfalfa.

Další skupinou jsou řasy. A to jak jednobuněčné sladkovodní řasy, tak více známé řasy mořské. Jejich kalorická hodnota je mizivá, zato jsou doslova nabity vitamíny, minerály, komplexními proteiny, enzymy, chlorofylem a dalšími živinami důležitými pro lidské tělo. Zvláště cennými zdroji nutrientů jsou zejména dvě jednobuněčné sladkovodní řasy – spirulina a chlorela. Jde o velmi staré organismy, jedny z vůbec nejstarších na Zemi. Jsou velmi primitivní a jednoduché, právě v tom ale spočívá jejich síla. Neplýtvají energií a veškerou svou buněčnou aktivitu zaměřují na produkci živin. Říká se o nich, že se jedná o nejkoncentrovanější zdroj živin ve známém vesmíru.
Mořské řasy představují tradiční součást jídelníčku čínské a japonské kuchyně. Rozšiřují se však i do jiných zemí. Oblíbené jsou pro svou svou chuť, ale také vysokou koncentraci živin, především vzácného jódu. Mají totiž velikou výhodu proti jinému významnému zdroji jódu, kterými jsou mořské ryby. Řasy neobsahují téměř žádný tuk a tedy nemohou kumulovat toxické látky a těžké kovy, jako tomu hrozí u ryb. Kromě jódu obsahují mořské řasy také chlorofyl,  vlákninu, celé spektrum vitamínů skupiny B, hořčík, vápník, zinek, sodík a další.

Zelené výhonky a (především sladkovodní) řasy se vyznačují téměř nekonečným seznamem obsažených látek:

vitamíny:
Beta karoten – prekurzor vitaminu A důležitého pro normální růst a vývoj, zdravý zrak a reprodukci
Biotin (vitamín H) – nezbytný pro fungování některých enzymů, podporuje vstřebávání vitamínů skupiny B
Cholin – esenciální živina, kterou tělo neumí samo vyrobit. Nutný pro fungování mozku
Lutein – karotenoid, hraje důležitou roli při ochraně lipidů před oxidací volnými radikály. Podporuje zdraví srdce a cév, zdraví oční sítnice a čočky
Lykopen – karotenoid, má antioxidační účinky, ochrana proti rakovině, zdraví srdce a cév, plic a kůže.
Vitamín B1 (thiamin) – součást enzymů, které se účastní trávení sacharidů a podílí se na regulaci hladiny glukózy v krvi
Vitamín B2 (riboflavin) – nedostatek způsobuje ekzémy, šedý zákal a poruchy vidění
Vitamín B3 (niacin) – potřebný k uvolňování energie ze sacharidů, účastní se řízení hladiny krevního cukru, udržování zdravé kůže, správné funkce nervového systému a zažívacího traktu. Pomáhá uchovávat zdravý mozek a nervové buňky, může zmírňovat deprese, úzkostné stavy a nespavost, důležitý pro zdraví kloubů
Vitamín B5 (kyselina pantotenová) – zdraví nervové soustavy, paměť, koncentraci, stav kůže, činnost nadledvinek a vstřebávání živin. Napomáhá v boji pro závislosti na alkoholu
Vitamín B6 (pyridoxin) – nezbytný pro vstřebávání a trávení bílkovin a zdraví srdce. Pomáhá redukovat otoky a stabilizovat hladinu ženských pohlavních hormonů
Vitamín B8 (kyselina listová) – tvorba hemoglobinu, nedostatek způsobuje anémii, poruchy růstu, poruchy kožní pigmentace, rychlejší šedivění vlasů, v těhotenství může zapříčinit vývojové vady plodu
Vitamín B12 (kobalamin) – nedostatek vede k anémii, degeneraci nervů, předčasné senilitě, nadměrné únavě či mentálním poruchám
Vitamín C – silný antioxidant, zdraví kůže, zubů, dásní, očí, svalů, pojivových tkání a růstové procesy
Vitamín E (tokoferol) – silný antioxidant, podporuje reprodukční funkce a zdraví srdce
Vitamín K – srážení krve
Zeaxantin – silný antioxidant, zdraví zraku

minerály:
Draslík – rovnováha minerálů a tekutin, tonizuje svaly, zpevňuje pokožku
Fosfor – hustota kostí, účastní se trávení sacharidů a vitamínů skupiny B
Hořčík – nedostatek vede ke svalovým křečím a poruchám srdeční činnosti. Nutný pro vstřebávání vitamínů C, B a bílkovin
Chrom – štěpení bílkovin, tuků a sacharidů, pomáhá udržovat normální hladinu krevního cukru, může snižovat hladinu celkového cholesterolu, LDL cholesterolu a triglyceridů. Pomáhá využívat inzulín, prevence vzniku cukrovky
Jod – nezbytný pro štítnou žlázu pro tvorbu hormonu tyroxinu
Kobalt – důležitá součást některých enzymů
Mangan – důležitá role v enzymatickém systému, podporuje funkci přenašeče nervových vzruchů acetylcholinu a pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi
Měď – nezbytná pro výstavbu kolagenu, základní bílkoviny kostí, kůže a pojivové tkáně. Důležitá při tvorbě červených krvinek, posilování imunity a plodnosti. Prevence vysokého krevního tlaku a poruch srdečního rytmu, ochrana tkání před poškozením volnými radikály, prevence rakoviny, srdečních chorob.
Selen – zpomaluje stárnutí, ochrana před volnými radikály, vylučování karcinogenů, činnost srdce
Síra – zdraví pokožky, kůže, nehtů a pojivových tkání, okysličení mozku
Vápník – zdraví kostí, zubů, regulace srdečního rytmu a rovnováhy zásad a kyselin
Zinek – tvorba bílkovin, zdraví vlasů, obrana proti infekcím, součást enzymů
Železo – tvorba hemoglobinu

Aminokyseliny:
Alanin – součást buněčných stěn
Arginin – sexuální a reprodukční zdraví, detoxikace krve
Cystein – zdraví slinivky, zmírňuje některé symptomy potravinových alergií a intolerancí
Fenylalanin – produkce tyroxinu, regulace úrovně metabolismu
Glycin – využití kyslíku v buňkách
Histidin – přenos nervových vzruchů především ve sluchových orgánech
Isoleucin – optimální růst, rozvoj inteligence, rovnováha dusíku v těle. Důležitý pro výkonnost sportovců a regeneraci po výkonu
Kyselina aspartamová – transformace sacharidů na buněčnou energii
Kyselina glutamová – palivo pro mozkové buňky
Leucin – stimuluje mozkové funkce, nezbytný pro práci svalů
Lysin – výstavba krevních protilátek, podporuje oběhový systém, normální růst buněk
Methionin – působí sedativně na nervový systém, nezbytný pro metabolismus tuků a zdraví jater
Prolin – prekurzor kyseliny glutamové
Serin – chrání tukové vrstvy obalující nervová vlákna
Threonin – posiluje imunitní systém, tvorba kolagenu
Tryptofan – zlepšuje využití vitamínů skupiny B, nezbytný pro zdraví nervového systému, podporuje emoční stabilitu
Tyrosin – zpomaluje stárnutí buněk, potlačuje aktivitu center hladu, správné zbarvení pokožky a vlasů
Valin – stimuluje mentální činnosti a svalovou koordinaci

Enzymy:
Amyláza – nutná ke štěpení škrobů
Cytochrom oxidáza – podporuje buněčné dýchání
Kataláza – účastní se rozkladu peroxidu vodíku na vodu a kyslík v krvi a tkáních
Lipáza – štěpení tuků
Peroxidáza – podobně jako kataláza
Proteáza – trávení bílkovin
Seperoxid dismutáza (SOD) – silné antioxidační vlastnosti, podpora organismu proti předčasnému stárnutí
Transhydrogenáza – tonus srdeční svaloviny

Klasickou skupinou zelených potravin je pak také zelenina obsahující chlorofyl. Jedná se především o brokolici, kapustu, květák, listový salát, pažitka, petrželka, růžičková kapusta, řeřicha, špenát a  zelí.

Kdo dočetl až sem, jistě pochopil, jak téměř bezednou studnicí důležitých látek zmíněné potraviny jsou. Jeden každý druh obsahuje většinu z uvedených, některý více, jiný méně. Konkrétní vlastnosti jednotlivých zelených potravin a jejich ideální využití, či „specializaci“ si popíšeme v příštím díle.


Zdroj: Maria Dallen: Zelene potraviny (Ratio Bona, 2010)

Autor článku: Kristýna Lenomarová, DiS.

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.7

Komentáře

6.2.2012 12:58 - Ivona Ulrichová píše
Hezký článek a také souhlasím s tím, že chlorofyl je vynikající na popáleniny, neb mám s hojivými učinky mastí s obsahem chlorofylu osobní zkušenost, samozřejmě pozitivní.
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN