Zelené potraviny V. - mořské řasy a zelenina. - Sport Nutrition Vávra

Kategorie článků

Nejsledovanější články

Online návštěvníků: 5

Zelené potraviny V. - mořské řasy a zelenina.

16.2.2012 13:48

V minulých článcích „Zelené potraviny“ jsme si řekli o pozitivních účincích některých z tak zvaných zelených potravin. Zaměřili jsme se na tak trochu netradiční druhy rostlin nebo jejich části. Dnes doplníme jejich seznam o potraviny již poměrně běžně dostupné a užívané. Jsou jimi mořské řasy a zelenina.

Mořské řasy

Všechny mořské řasy obsahují chlorofyl a získávají energii fotosyntézou. Patří tedy mezi zelené potraviny a to i přesto, že opravdu zelená je jen část z nich – řada druhů má červenou nebo hnědou barvu, neboť chlorofyl je překryt jinými pigmenty.
Mořské řasy představují neodmyslitelnou součást čínské a japonské kuchyně, jejich pojídání má však tradici i na mnoha jiných místech světa. Důvodem je kromě chuti i fakt, že jde o velmi koncentrovaný zdroj živin v dobře využitelné formě.
Velkou předností mořských řas je vysoký obsah jodu. Ten je jako součást hormonu tyroxinu klíčový pro fungování štítné žlázy a tím i metabolismus energie. U dospělých vede nedostatek jodu ke snížení činnosti štítné žlázy, která se projevuje únavou a přibýváním na váze, může mít však i řadu dalších zdravotních důsledků. Zvláště nebezpečný je jeho deficit pro děti a těhotné ženy, jelikož může způsobit závažnou mentální retardaci plodu.
Proti mořským rybám, které jsou nejčastěji doporučovaným zdrojem jodu, mají řasy velkou výhodu v tom, že neobsahují téměř žádný tuk a proto v sobě nemohou kumulovat toxické látky, jako jsou polychlorované bifenyly a další karcinogeny. Z důvodu doplnění jodu bychom je měli zařazovat do jídelníčku často, ale v malém množství, abychom se vyhnuli předávkování.
Mořské řasy obsahují i řadu dalších důležitých živin – chlorofyl, vlákninu, celé spektrum vitamínů skupiny B (včetně B12), hořčík, vápník, zinek, sodík a další.

Pozitivní účinky na zdraví:


Arame
patří mezi hnědé řasy. Má mírně nasládlou chuť. V Japonsku se užívá jako tradiční prostředek ke snížení krevního tlaku a léčbě gynekologických onemocnění

Kelp
je gigantická chaluha, která v mořích vytváří „pralesy“. Je mimořádným zdrojem jodu, pouhá čtvrtina lžičky obsahuje téměř 300 % doporučené denní dávky. Její konzumace se proto nesmí přehánět, neboť předávkování jodem může způsobit nadměrnou činnost štítné žlázy projevující se zrychleným metabolismem, zvýšenou činností srdce a nárůstem krevního tlaku.
Podporuje spalování energie, mírně zvyšuje teplotu (což zvyšuje energetický výdej).
bohatý na vitamin C, vitaminy B, karotenoidy, vápník, hořčík, draslík, fosfor a další
má mírně projímavé účinky a schopnost vázat toxické látky a odvádět je z těla ven.
Nori
má vynikající chuť a snadno se upravuje, proto patří mezi nejkonzumovanější řasy,
velmi bohatá na bílkoviny, karotenoidy, vitaminy C a B a řadu minerálů včetně jodu a železa.
Detoxikuje, snižuje hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi, zlepšuje trávení a má příznivý vliv na fungování mozku, podporuje hojení ran (při vnějším použití).

Wakame
připravuje se z ní tradiční japonská polévka miso, která je známá výrazně posilujícími účinky (konzumují ji například ženy po porodu, aby se rychleji zotavily).
Japonské léčitelství wakame doporučuje k čištění krve a podpoře krevního oběhu,
obsahuje hojnost bílkovin, vlákniny, vápníku, jodu, hořčíku, zinku a železa, stejně jako vitaminů skupiny B.
Zpomaluje šedivění vlasů.


Zelenina

Mezi zelené potraviny samozřejmě nepatří jen mladé obilné výhonky či řasy, ale i řada druhů zeleniny. Konkrétně ty, které obsahují zelené barvivo chlorofyl. Také o nich platí, že jsou zdrojem nezbytných živin, ale mají i spoustu dalších příznivých účinků na zdraví.

Brokolice
stejně jako ostatní příslušníci brukvovité zeleniny má jedno velké plus  - při krájení či žvýkání se uvolňují látky jménem isokyanáty, které mají prokazatelné protirakovinné účinky, neboť v játrech podporují činnost enzymů rozkládajících karcinogeny. Brokolice obsahuje například i silný antioxidant s obsahem síry a tak zvané indoly. Výzkumy ukazují, že pomáhají deaktivovat toxické metabolické produkty ženského hormonu estrogenu, který podporuje růst nádorů, zvláště pak prsu.
Dále obsahuje chlorofyl, vitamin C, karotenoidy, kyselinu listovou.

Kapusta
má také protirakovinné účinky díky isokyanátům, indolům a sirným antioxidantům,
obsahuje vápník, mangan a vitamin K, karotenoid lutein, vitaminy C, B1, B2 a vlákninu.

Květák

ačkoliv bílý, obsahuje chlorofyl,
stejně jako brokolice, obsahuje účinné protirakovinné látky glukosinoláty a isokyanáty, které podporují detoxikaci karcinogenů v játrech a brání jim v napadání buněčných membrán a DNA.
Vhodný především pro muže, neboť je velmi účinnou prevencí rakoviny prostaty. Pro zvýšení tohoto účinku je vhodné ochucovat jej kurkumou. V ní obsažený kurkumin dokáže stejně, jako isokyanáty v květáku zpomalit růst rakovinných buněk a kombinace těchto látek jejich účinky násobí
obsahuje také vitamin C, beta karoten, kyselinu listovou a vlákninu.

Listový salát
všechny druhy se vyznačují vysokým obsahem kyseliny listové, chlorofylu, vitaminu C, hořčíku, draslíku, železa, křemíku, fluoru, vitaminů skupiny B. Díky tomu příznivě ovlivňuje trávení, imunitní systém, krvetvorbu a zdraví srdce a cév.


Pažitka

mimořádně vysoký obsah vitaminu C, antibakteriálně působící silice s obsahem síry, vitamin B1 a B2, železo, draslík, vápník.
Působí pozitivně na trávení, krevní tlak a zdraví srdce, působí proti střevním parazitům.

Petrželka

velmi bohatá na draslík, vápník, železo, hořčík, mangan, fosfor, vitamin C, karotenoidy a vitaminy skupiny B, vysoký obsah chlorofylu.
Působí močopudně a dezinfekčně, podporuje trávení a její žvýkání pomáhá redukovat pachy z jídla
pozitivní vliv na gynekologické a urologické potíže, tonizuje srdeční sval a má mírně afrodiziakální účinky.
Podporuje vylučování dusíkatých látek, proto se doporučuje konzumovat společně s jídlem bohatým na bílkoviny, zvláště s masem.

Růžičková kapusta

bohatý zdroj chlorofylu, vitaminu C, karotenoidů a kyseliny listové.
Poměrně vysoké množství bílkovin, kvůli chybějícím aminokyselinám se doporučuje konzumovat s celozrnnými obilovinami.

Řeřicha
obsahuje látky s antibiotickým a protizánětlivým efektem.
Důležitý je obsah síry, která působí dezinfekčně a je důležitá pro vstřebávání bílkovin, krvetvorbu, buněčný růst a zdraví vlasů, pokožky a pojivových tkání.
Mimořádné účinky má prvek germanium, působí protivirově, protibakteriálně, podporuje detoxikaci, okysličení organismu a komunikaci mezi buňkami, posiluje kosti a imunitní systém,
obsahuje vitamin C, vápník, draslík, kyselinu listovou a jod.
Podporuje zdraví štítné žlázy, imunitu, boj proti zánětlivým onemocněním, zlepšuje zdraví srdce, napomáhá proti rakovině a působí mírně antidepresivně.
Žvýkání řeřichy je důležité pro zdraví zubů a dásní.

Špenát
bohatý na vitamin C, E a skupiny B, zejména kyselinu listovou, vápník, mangan, železo, draslík, hořčík, chlorofyl, obsahuje množství aktivních enzymů a další důležité živiny.
Podporuje tvorbu mateřského mléka.

Zelí

mezi zelené potraviny patří jak zelí bílé, tak i červené.
Bohaté na vitamin C, kyselinu listovou, vitaminy B1, B2, vápník, draslík a síru, obsahuje vitamin K a tak zvaný vitamin U.
Působí příznivě na osoby trpící žaludečními, dvanáctníkovými a kožními vředy.


Pozitivní účinky nejen zelené zeleniny mohou být narušeny možným obsahem pesticidů. Ačkoliv je v ČR jejich používání zakázané, není vyloučeno jejich používání u dovážené zeleniny. Mnoho z nich není rozpustných ve vodě, takže pouhé omývání zeleniny k jejich odstranění nestačí. Proto dávejte přednost produktům vypěstovaným v přirozených podmínkách bez užití zbytečných chemických přípravků.

 

Zdroj: Maria Dallen: Zelene potraviny (Ratio Bona, 2010)

Autor článku: Kristýna Lenomarová, DiS.

 

Fotogalerie:

Hodnocení článku:

Hlasujte jako ve škole: 1 2 3 4 5 , aktuálně 2.8

Komentáře

K tomuto článku zatím není komentář
Váš komentář:
Jméno:
E-mail:
Opište kód 2796:
 

Vyhledávání

Poraďte se s odborníkem

Mgr. Janka Pálešová
mobil: 608 962 685
tel., fax: 585 155 061
e-mail: info@sportnutrition.cz
ICQ: 358 329 201
358329201

Facebook

Doporučujeme

Nejlépe hodnocené články

Anketa

Nahrávám anketu...

SPORTNUTRITION VÁVRA       A U solných mlýnů 2 - Lékárna, 783 71 Olomouc       T+F 585 155 061       M 608 962 685       E info@sportnutrition.cz
webdesign 123 DESIGN